İYİ PARTİ ISPARTA İL BAŞKANI BÜYÜKÇAM: OLASI BİR ISPARTA DEPREMİ ÖNCESİNDE TEDBİRLER ALINDI MI?
İyi Parti İl Başkanı Hasan Büyükçam, Kahramanmaraş’ta meydana gelen ve 10 ilde yıkıma neden olan 2 büyük depremin ardından, olası bir Isparta depremi öncesinde yetkililere ne tür tedbirlerin alındığını sordu. İl Başkanı Büyükçam, kentsel dönüşüm çalışmaları ve kent konseyi üzerinden Isparta Belediyesi’ni sert sözlerle eleştirdi.
İşte Büyükçam’ın tüm açıklamaları:
Değerli Basın Mensupları, 6 Şubat Pazartesi Günü Yaşamış olduğumuz ulusal afet nedeniyle, kaybettiğimiz yurttaşlarımıza Allah’tan rahmet diliyorum. Geri de kalan yurttaşlarımıza Allah’tan Sabır Diliyorum. Acımız, Yaramız çok büyük.
Depremin ilk anından bu yana Tüm yurttaşlarımız gibi bizlerde deprem felaketini yaşayan şehirlerimizde ki yaraları sarabilmek adına, İl Başkanlığımız ve İlçe Başkanlarımız ile parti üyelerimizin ve hemşerilerimizin katkılarıyla oluşturduğumuz yardım paketlerimizi, ilçelerimizde kaymakamlık birimlerimize ulaştırırken, İl Başkanlığımızda toplanan yardımlarımızı da Hatay’ın Hassa İlçemize Ulaştırdık. Yine bu süreçte Isparta’ya gelen depremzede yurttaşlarımıza, konaklama ve diğer hususlarda yardımcı olmak için bir komisyon oluşturarak. Gelen depremzede yurttaşlarımıza yardımcı olmaya çalıştık.
Değerli Basın Mensupları, İYİ Parti, Depremin İlk Gününden bu yana, Genel Başkanımız Sayın Meral Akşener, Genel Başkan Yardımcılarımız ve Milletvekillerimizle birlikte deprem felaketini yaşayan, yurttaşlarımızın yanında olabilmek adına, deprem bölgesine gidip, orada yaşanan aksaklıkların giderilmesi, yurttaşlarımızın daha hızlı devlet imkânlarına ulaşabilmesi adına çalışmalarını gerçekleştirmişlerdir. Bu zorlu süreçte Isparta İl Başkanlığı olarak, bizler sadece, genel merkezimizin çalışmaları ve açıklamaları doğrultusunda hareket ettik.
15 günlük süreç boyunca, Isparta’nın tek gündeminin deprem ve oradaki yurttaşlarımızın yaralarının sarılması olmasını istediğimiz için hiçbir basın mensubumuza açıklama yapmadık. Fakat oradaki çalışmalar sırasında, ulusal basına ve sosyal medyaya da yansıyan organizasyon eksikliklerinin, yaşanılan hayati öneme sahip aksaklıkların pek tabi olarak bizlerde farkındaydık. Bizler bu süreçte, bazı iktidar mensupları gibi, insanlarımızın sitemlerini değil, çözümlerini not ettik.
Bu nedenle, Bir yandan depremzede yurttaşlarımıza yardım faaliyetlerimiz konusunda çalışmalarımızı yürütürken, Diğer yandan da Merkez İlçe Başkanlığımız ile birlikte oluşturduğumuz, Deprem Komisyonumuzda, Isparta’nın Acilen Gerçekleştirmesi gereken Eylemlere yönelik bir çalışma oluşturduk.
İl Yerel Yönetimler Başkanımız Sayın Volkan Kaya, Merkez İlçe Yerel Yönetimler Başkanımız Sayın Koray Öztürk başkanlıklarında oluşturduğumuz bu komisyon, yerel sivil toplum kuruluşlarıyla görüşmeler gerçekleştirmiş ve çalışmalarını tamamlamıştır. Komisyonumuz Isparta’da olası bir depremin etkilerini azaltmak için bir rapor oluşturmuş ve önerilerini sunmuşlardır. Acilen hayata geçmesi gerektiğini düşündüğümüz bu önerilerimizi Isparta Halkı ile paylaşmak üzere şu an karşınızdayım.
Bizler bu önerilerimizin üzerinde daha detaylı konuşulması ve yol haritası çizilmesi adına konusunda uzman kişilerin, akademisyenlerin, sivil toplum kuruluşlarının acilen sürece dahil edilmesi gerektiğini düşünüyoruz. Isparta için hayati önem taşıyan bu teklifin, parti ayrımı gözetmeksizin, ısparta’da ki tüm belediyelerde gündeme alınmasını ve belediyeler bünyesinde tüm sivil toplum kuruluşlarının, akademisyenlerin ve siyasi partilerin bulunduğu bir çalışmanın an be an hemşerilerimizle paylaşılan bir komisyon oluşturulmasını elzem görmekteyiz. bu nedenle belediye meclislerinde yer alan tüm siyasi partilerden şehrimiz için hayati önem taşıyan bu öneriye destek vermelerini talep ediyoruz.
Şimdi komisyonumuzun oluşturduğu raporumuzu sizlerle paylaşıyorum.
Japonya mukayesesiyle başlayalım;
Anadolu Ajansı haberine göre deprem kaydı yapılmaya başlanan 1900 yılından 24 kasım 2022 tarihine kadar ülkemiz 122 yılda 6 şiddeti ve üzeri büyüklükte 226 deprem görmüştür. Maalesef Maraş depremlerini de eklediğimiz zaman can kaybımız toplamda 100,000’i geçmiştir. Bu verilere baktığımızda depremler ülkesi olarak tanıdığımız Japonya’dan bile daha fazla felaket yaşamışız. Japonya’da son 20 yılda 6 şiddeti ve üzeri büyüklükte 28 deprem olmuş ki bunlardan birisi de 9,0 şiddetinde ki 2011 depremi. Oranlama yapacak olursak onlar yılda 1,4 deprem görüyor bizler ise ülke olarak yılda 1,8-1,9 deprem yaşıyoruz. Dolayısıyla depremler ülkesi Japonya’dan daha fazla deprem ülkesiyiz ancak deprem ve afet yatırımlarında Japonya’nın çok ama çok gerisindeyiz. Maalesef buna bağlı olarak da çok fazla ölümle karşı karşıya kalıyoruz. Eksik kalan yatırımların yanı sıra eğitim ve afetle yaşamaya karşı halkımızı bilinçlendirme konusunda da bu ülkenin çok gerisindeyiz. Bakınız Japonlar;
• En az ayda bir olmak üzere okullarında tam teşekküllü deprem tatbikatları yapıyorlar.
• Her evde deprem çantası bulundurmayı kültür haline getirmişler.
• Deprem anıt müzeleri oluşturarak deprem bilincinin unutulmamasını sağlıyorlar.
• Bir deprem anında tüm televizyon kanalları acil deprem yayınına geçerek güvenli bölgeler, artçı depremler ve olası tsunami ihtimallerine karşılık vatandaşlarını bilgilendirmeye o an başlıyor.
• Trenlerde ki deprem sensörleri sayesinde 2011 depremi anında 27 aktif treni büyük bir hasar almadan durdurmayı başardı.
• Tokyo’da tsunami gibi sel felaketlerinde çalışacak olan su tünelleri ve deşarj sistemi için 3 milyar dolar harcandı ve 13 yıl sürdü.
Dolayısıyla böylesine büyük afetlerde can kaybını azaltabilmek için mimari düzenlemelerin yanı sıra yasalarla ve eğitim-öğretim alanında ki düzenlemelerle ilerlemişlerdir. Biz daha çok deprem ve afet yaşıyor olmamıza rağmen yukarıda saydıklarımızın kaç tanesini tam anlamıyla uygulayabildik? Bu düşünülmesi gereken bir konudur.
Ülkemiz gündemine gelecek olursak;
İnşaat Mühendisleri Odasının 14 Şubat 2023 tarihinde yayınladığı Maraş Depremine ilişkin raporda bahsedildiği üzere, depremin bu kadar yıkıcı olmasının temel nedeni ‘Zayıf Zemin Koşulları’ gösterilmektedir. Rapor Açıklamasında ‘’Deprem hasarlarının yaygın olduğu bölgeler, verimli tarım arazileri üzerinde planlanmış şehirlerdir. Dolayısı ile ana kayanın derinde olduğu zayıf zemin koşullarında, hatta sıvılaşma potansiyeli olan zeminlerde yapılan 10-15 katlı ve taşıyıcı sistemi esnek yapılar ağır hasar almış veya toptan göçmüştür. Bununla birlikte, göçmese de bir kat batan veya yana eğilen binalar gözlemlendiğinden, bazı bölgelerde zemin sıvılaşması olduğu düşünülmektedir.’’ İfadeleri kullanılmıştır.
Bu açıklama eminim şu an salonda bulunan Isparta’yı yakından takip eden basın mensuplarımıza ve konuya vakıf uzman kişilere tanıdık gelmiş olmalıdır. Isparta’da Kent Merkezi, özellikle altyapı hizmetlerinin kolaylığı sebebiyle, yukarıda ki Maraş depremi raporuna paralel olarak tarımsal arazilere ve alüvyon topraklara kaymaktadır. Bu benzerlik durumu şehrimizin içinde bulunduğu tehlikeyi açıkça göz önüne serdiğinden acilen önlemlerin alınması gerekir. Özellikle Nüfusun yoğun olduğu ve yüksek katlı binaların bulunduğu Isparta Kent Merkezinde, gerek mevcut meskûn alanlarda gerekse yeni imara açılan bölgelerde, toprak yapısına ilişkin bu hususlara ne kadar dikkat edilmiştir soruyoruz?
1999 YILINDAN BU YANA 24 YILDIR ISPARTA AKP’Lİ VE MHP’Lİ BELEDİYE BAŞKANLARI TARAFINDAN YÖNETİLMEKTEDİR. HALİ HAZIRDA CUMHUR İTTİFAKININ PAYDAŞI OLAN BU 2 PARTİ BİRBİRLERİNİN AÇIKLARINI BİLDİKLERİ HALDE, BEN YAPMADIM, BENİM DÖNEMİMDE İMARA AÇILMADI GİBİ SÖYLEMLERLE, KONUYU YOK SAYARAK BİRBİRLERİNİ KORUMAKTADIRLAR. MEVCUT BELEDİYE BAŞKANI, GEÇMİŞTEKİ HATALARI VE İMARA AÇILAN BÖLGELERDEKİ YANLIŞLARI DÜŞÜNÜYORSA BİR AN EVVEL GEÇ KALMADAN TEDBİR ALMALIDIR. BENİM DÖNEMİMDE OLMADI DİYEREK KONUYU GÖRMEZDEN GELEMEZ
Yine Sakarya Üniversitesi’nden uzmanlarımızın 2017 yılında Isparta baseni özelinde yaptıkları araştırmalar neticesinde olası deprem senaryolarından Burdur fay hattının kuzey doğuya doğru kırılım göstermesi durumunda Isparta merkezi yıkıcı hasar alabilecek bir depremle karşı karşıya kalabilir. Yakın çevremizde Eğirdir Gölü çevresi ve Burdur havzasından havaalanı bölgesine kadar uzanan etkili fay hatları bulunmaktadır. Kent merkezimizde zeminin alüvyon olması sebebiyle oluşması muhtemel depremlerin etkili ve yıkıcı olabileceği, bilim insanları ve konunun uzmanları tarafından öngörülmektedir. Yine ilimiz içerisinde Aksu fayı 50 km genişliğinde, 150 km uzunluğundadır. Tek parça olmayan bu fay Doğu Akdeniz’e kadar uzanmaktadır, bu fay aktif bir alandır ve tehlike arz etmektedir. Dün Akşam ki Sütçüler Depremi mevcut hat üzerinde gerçekleşmiştir.
BU NOKTADA, BÖYLE KÖTÜ BİR SENARYOYA KENT YÖNETİCİLERİMİZ VE İLGİLİ KURUMLARIMIZ NE KADAR HAZIRLIKLIDIR.?
AFAD’IN HAZIRLADIĞI ISPARTA İl Afet Riski Azaltma Planı (İRAP) dökümanında ya da resmi bilgilendirme mecralarında deprem, yangın, sel, heyelan, çığ düşmesi v.b. (ki şehrimizde bu saydıklarımızın neredeyse hepsiyle karşılaşıyoruz) afet durumları için elinde bulundurduğu ya da o an tedarik edebileceği çadır, konteynır, iş makinası, jeneratör, gsm ve internet yayını sağlayabilecek seyyar araçlar gibi ekipmanların sayısı belirtilmemiştir.
Bunlardan bazılarının tedarik edilebileceği kurum ve noktalara dair yüzeysel bilgilere yer verilse de miktara, niteliklerine, kullanıcılarına ve kullanıcı sayısına dair hiçbir bilgi yoktur.
Ayrıca kurtarma çalışmalarına katılabilecek insanların net olarak belirlenmemesinden dolayı bu kurtarma çalışmalarına katılabilecek kişi sayısı da belirtilmemiştir. Konuya dair sadece arama-kurtarma eğitimi verilen kişi sayısı bildirilmiştir ancak eğitim alan bu kişilerden kim hangi görevlerde bulunacak, ‘kaç tanesi hala Isparta’da’ gibi detaylı programlar bulunmamaktadır. AFAD VERİLERİNE GÖRE ŞEHİRDE HER 1000 KİŞİYE 2 HEKİM DÜŞERKEN, BU RAKAMIN OLASI BİR DEPREM ANINDA YETERSİZ KALACAĞI AŞİKARDIR. DEPREMİN KRİTİK SAATLERİ OLAN İLK 72 SAATTE, HANGİ ŞEHİRLERDEN ŞEHRİMİZE HEKİM GELECEKTİR. KAÇ HEKİMİN OLASI BİR DEPREMDEN ISPARTA’DA GÖREV YAPMASI PLANLANMAKTADIR. KAÇ HEKİMİMİZE BÖYLE BİR SENARYODA HAZIR OLMALARI GEREKTİĞİ BİLGİSİ VERİLMİŞTİR.
Isparta’da yoğun kentleşmenin olduğu kent merkezi için bir DEPREM MASTER PLANI yapılmış mıdır? İstanbul, İzmir, Gibi Kentlerimizde bu planlar halkın rahatça erişimine açılmış bir vaziyette iken, VARSA Isparta Deprem Master Planı Neden Halkın Erişimine Açık Değildir.
EĞER BİR DEPREM MASTER PLANI YOKSA, Yılladır Şehri Yönetmekte Olanlar Tarafından Bu Kadar Elzem Bir Konu Neden Görmezden GELİNMİŞTİR. Komşu ilimiz Burdur’da 2000 yılında DEPREM MASTER PLANI YAPILMIŞKEN 24 YILDIR KENTİ YÖNETENLER BU KONUYA NEDEN EĞİLMEMİŞLER NEDEN UYUMUŞLARDIR.
ACİLEN;
ŞEHRİN TÜM PAYDAŞLARININ,
Sivil toplum kuruluşlarının, akademisyenlerin, siyasi partilerin, kamu kurum ve kuruluşlarının, bir araya gelerek hazırladığı deprem master planının oluşturulması için çalışmaların acilen başlatılması gerekmektedir. Bu Planda;
Mevcut yapılar için öncelikle stratejik olanlardan (barajlar, hastaneler, okullar, afet koordinasyon merkezleri, valilik, kaymakamlık binaları, kolluk güçlerinin binaları v.b.) başlanmak üzere tüm yapılardan numuneler alınarak olası depremlere dayanıklılığı tespit edilmesi elzemdir. Tespitler doğrultusunda zayıf olduğu düşünülen yapılar gerek kentsel dönüşüm ya da güçlendirme gibi yöntemlerle, gerekse açıklanacak teşvik paketleriyle hızlı bir şekilde önlemlerin alınması gerekir. Özellikle Belediyelerimize ve İl Özel İdaresine ait ya da sorumluluğunda bulunan binalarda acilen bu çalışmanın yapılması özel sektör ve vatandaşlarımıza örnek teşkil edeceğinden gereğinin yapılması gerekir.
Özellikle, Şehirdeki Eski Yapıların, Deprem yönetmeliklerine uygun olma ihtimali bulunmamaktadır. Bu binalarla ilgili acilen çalışmaların planlanıp, çalışmalara başlanılması gerekmektedir.
Şimdi Soruyoruz,
Yukarıda Bahsettiğimiz üzere Alüvyon Zemin üzerine inşa edilen edilen yüksek katlı bu binalarda ise Fore Kazık ve Sismik İzalatör uygulaması gibi yöntemlerle depremin olası yıkıcı etkilerine yönelik önlem alındı mı?
Yine Şehrimizde Riski Yapı Olduğu Tespit edilen binaların yıkım kararı çıktığı halde bunların hala daha yıkılmamasının sebebi nedir? Kent Merkezinde yoğun kalabalığın bulunduğu bölgelerde bu tarz binaların bulunduğu tarafımızca bilinmekte bu binalar için neden Belediye Önlem Almamaktadır? Belediye Neden bu binaları Görmezden Gelmektedir?
Neredeyse Türkiye’nin Tüm İllerinde RİSKLİ ALAN İLAN EDİLİP KENTSEL DÖNÜŞÜMDE ÖNCELİKLİ ALANLAR BELİRLENİRKEN, Isparta’da Kent Merkezinde Çok Fazla Riskli alan olduğu düşünülen bölge olmasına rağmen böyle bir çalışma yapılmamasının nedeni nedir?
AYRICA Belediyemizde Kentsel Dönüşüm Ofisi Var Mıdır? Varsa Çalışmaları Nelerdir? Neden Kamuoyu ile paylaşılmamaktadır? (Biz BÖYLE BİR OFİSİN Olmadığını Biliyoruz Fakat Belediyeden Bunun Sebeplerine İlişkin Açıklama Bekliyoruz)
SAYIN BELEDİYE BAŞKANI ISPARTA’DA KENT KONSEYİ NEDEN YOK? ISPARTA BELEDİYE BAŞKANI ŞÜKRÜ BAŞDEĞİRMEN’NİN KENT KONSEYİNE NE GEREK VAR AÇIKLAMASININ SEBEBİ NEDİR? KENTİN ÖNDE GELEN SİVİL TOPLUM KURULUŞLARININ, BİLİM İNSANLARININ GÖRÜŞLERİNDEN SAYIN BAŞDEĞİRMEN NEDEN KORKMAKTADIR? BELEDİYE NEYİ EKSİK YAPMIŞTIR, YAPMAKTADIR?
ISPARTA’DA İMAR BARIŞINDAN GEÇEN YAPILARIN PROJELERİNİN TEKRAR DERHAL GÖZDEN GEÇİRİLEREK DEPREME DAYANIKLIKLARINA İLİŞKİN RAPORLARIN BİR AN ÖNCE ALINMASI GEREKMEKTEDİR. İMAR BARIŞINA BAŞVURULARINDA NÜFUSA ORANLA EN YÜKSEK BAŞVURU OLAN İLLERDEN BİRİ ISPARTA’DIR BU DURUM TEHLİKENİN BOYUTUNU DA ARTIRMAKTADIR.