K Ü P E
Fillerin Ebreha siccine indi.
Bin yıllık mecûsi ateşi söndü.
Üçyüz yıldır mağaradaki aşık,
Ebû bekr’i (r.a) sokan yılan sevindi.
Bu akşam kainatın cevherinin alemleri şereflendirmesinin yıldönümü, Bütün ümmeti Muhammedin sallallahü teala aleyhi vesellem sahili selametini Rabbül alemiynin lütfundan samimiyetimle niyaz ederim. (Şunu belirteryim gece evvel gelir yani bu gün akşan ezanı Cumartesi akşam ezanıdır)
Kâinâtın özü ve Allah’ü Tealânın:”Rahmeten lil alemiynsin) buyurduğu Hazreti Muhammed (S.A.V), Milâdi Beşyüz yetmiş bir yılında Nisan ayının Yirmisinde Tevafuken Rebiül evvel ayının On ikinci İsney- Pazartesi gecesi sabaha karşı Mekke i mükerremede ONSEKİZBİN âlemi nuruna garkeylemiştir.
Geçmişteki peygamberlerin ( Aleyhimüsselam) ümmetleri, kendi peygamberlerinin mevlidini- doğumunu bayram günü olarak değerlendirmiştirler. Biz alemler sultanının ümmeti olarak, Nebimizin (S.A.V) mevlidini Bayram olarak ihya ettiğimiz gibi diğer geçmiş YÜZYİRMİ DÖRT BİN Peygamberi de bizim peygamberimiz kabul ederek doğumunu ihya ederiz, hiç bir ayırım yapmadan teşyi ederiz. Bu yıl bu neşe, sevinç ve mağfiret vesilesi olan mübarek Bayram gecemiz iki Bayramı birlikte idrak ettirdi bizlere, çünkü Cumu’a da Bayram günüdür. Bu Cumu’a günü 11 Rebiülevvel 1433 günüdür.
Rersûlullah (S.A.V) Efendimiz kendi kendil gecesinde, Eshabı kirama (r.a) ziyafet verir, dünyayı teşrif ve çocuklukda yaşadıklarını anlatırdı. Bu gece Kadr gecesinden sonra en kıymetli gecedir. Bu gecede Efendimiz doğduğu için sevinenlerin afvolunacağı bildirilmiştir.
Hadisi şeriflerde buyurulur ki:
“Bir mü’min beni anasından, babasından, çocuklarından ( velhasıl ALLAH’ü Tealâdan başka) herkesten ve herşeyden daha çok sevmedikçe, onun imanı kamil olmaz.”
”Bir şeyi çok seven, elbette onu çok anar.”
”Peygamberi (S.A.V) hatırlayıp anmak ibâdettir.” Resûlullahı (S.A.V) sevmek Allahü Tealâyı sevmektir. Sevginin miyârı sevilene uymaktır. Bu gece çalgı ve benzeri haram şeyler karıştırılmadan, Rıza i Bari çün ibâdet edilmeli, Salavatı şerife getirilmeli, kaside i mevlid ve benzeri uhrevi kasideler okunarak, namaz kılınarak, hayır ve hasenata tevessül edilerek ihya etmek müstehabdır. Geçmişlerin ruhları da haberdar ettirilmelidir. Sadaka verilmelidir. “Az sadaka çok belâ savar”(H.Ş) ” İmanın en üstünü, kendin için istediğin şeyi başkaları içinde istemen, kendin için istemediğin şeyi onlar içinde istememendir”H.Ş
Mübarek gecelere dinimiz çok büyük değerler verir. Bu gecelerin önemi Hadisi Şeriflerlede bildirilmiştir. Burada hemen şunu açıklayalım. Hakk Tealâ: “ Hakdan sonra dalâletden, sapıklıkdan başka ne olabilir.?(Yûnus Sûresi Ayet 32) buyurmuştur. Hak ise ancak: Resûlûllahın (S.A.V) söylediği veya yaptığı veya işaret ettiği veya tefekkür ettiği veya gönlüne hutûr ettiği veya kâlbine heces ettiği şeylerdir. Bir kısım kitablarda bildirildiğine göre, k^lbe ilk defa gelen şeye hâcis denir. Hemen kâlbden gitmeyip biraz durursa vâcis denir. Durup kuvvetlenirse hâtır denir. Karar edip durursa fikir denir. Resûlullah (S.A.V) hevâdan konuşmaz. Kendisine inzal edilen ve vahyolunandan başka emr ve nehy etmez.
Hassan bin Atiyye dedi ki: – Cebrail (a.s) Kûr’ân-ı Kerimi indirdiği gibi sünneti de indirirdi. Kûr’ân-ı Kerimi öğrettiği gibi sünneti de öğretirdi. Resûlullahın gözü başka şeye hiç meyletmedi. Rabbini müşehadeden tecavüz etmedi. Dünya da ve ahiret te kendisine arzolunan hiç bir şeye iltifat etmedi. O, bütün mukarreb meleklerin üstüne MAKAM I EDNA’YA yükseldi. Yani, ALLAH’ü Tealâya en yakîn dereceye kavuştu. Bu yakınlığı, Necm Sûresi 9 ncu Âyeti kerimesinde bildirilmektedir.
Allah’ü Tealâ abdlerini çok sevdiği için, Miladi takvimle Hicri takvim arasında ONBİR GÜN fark ihrak ederek, yılın üçyüz altmış beş gününüde Efendimizin doğumu ile şereflendirmiştir ki: mü’minler kurtulsunlar şereflensinler diye. Ayrıca bazı gecelerede özel kıymet ahzetmiş ve bu gecelerde ki düa ve istiğfarları kabul buyuracağının müjdesini vermiştir. Bu geceler: Kadr gecesi, Fıtır- Ramadan bayramı gecesi, Arefe gecesi, Kurban bayramı geceleri, Mevlid-Doğum gecesi, Berât gecesi, Miraç gecesi, Reğaib gecesi, 1 Muharrem gecesi ve 10 Muharrem aşure gecesi, Pazartesi ve Cumu’a geceleri, mübarek gecelerdir. Beş bayram günü ile Ramadan ayı hariç yalnız Cumu’a günü ORUÇ tutmak haramdır. Ancak Perşembe-Cumu’a veya Cumu’a-Cumartesi şeklinde tutulur. Çünkü Cuma günü hem burada dünyada hemde cenneti alâda bayram günüdür. Beş bayram günü de Fıtır-Ramadan bayramının ilk günü ile Kurban bayramının dört günüdür.
Bu gecelerde havf ve reca bünyeye hakim kılnıp, Tefekküre dalarak YEDİ SIRAT köprüsünden geçme ameliyesi ile arasat meydanını tahattur ederek ağlayarak Kûr’ân-ı Kerimi tilâvet etmeğe azmedilmelidir. Cenâb-ı Mevlâdan dilerim ki: Ehl-i imân abdlerini rahmetiyle yarlığayıp afvı mağfiretine garkeylesin. Benim vücudumu öyle büyütsün ki- Hazreti Ebû Bekr’i Sıddıykın (r.a) dediği gibi- Cehennemi ben doldutayım hiç bir mü;mine yer kalmasın. Âmiyn. Şimdi aklına şu fıkra geldi bu vesiletyle anlatayım belki faydalanan bir mü’min olabilir. Şöyle ki: Abbasi Halifesi Harun Reşit (r.a) bir gün ziyafet vermeği pilanlar ve hazırlatır . Akşam namazına gidecek olan süt kardeşi Behlül Danâ’ya- Danâ- deli demektir- git camiden namaza gelenleri davet et der. Hazreti Behlül gider namaz kılınınca hemen çıkıp kapıda bekler her çıkacak olana ” İmam namazı hangi sure ile kıldırdı” diye sorar- tabiiki zammı sûreyi soruyor-Cemeatten bir sofralık kişi ancak cevab verebilir. Hazreti Behlül o bilen beş altı kişi ile halifenin yanına varınca Harun Reşit taaccüple – Behlül ben sana namaza gelenleri getir demedim mi – Evet dediniz, E hani getirdiğin bu kadarcık adamla bu ziyafet sofraları ne olacak bunun hikmetini dermisin- der. Hazreti Behlül: Ya emirel mü’minin siz bana namaza gelenleri getir dediniz camiye gelenleri getir demediniz ki. der. Harun Açıkla hikmetini der. Behlül de anlatır. Namazdan sonra caminin kapısını tuttum her çıkana imamın namazı hangi zammı sure ile kıldırdığını sordum. İşte getirdiğim bu zatlardan başka namaza gelen olmadığı için bende emrinize uyarak namaza gelenleri getirdim. buyurur.
Buradaki hisse ehl-i imân abdlerini dediğimin yorumunun yapılmasına işarettir.
Yâ RABB, Yâ RABB, Yâ RABB, Yâ ALLAH, Yâ ALLAH, Yâ ALLAH: İlâyı kelimetûllahını yeryüzünde hakim kılmamızı bu mübaret gece hürmetine Ümmeti muhammede nasib eyle ve günahlarımızı bağışlayıp cennetine vasıl edip cemalinle müşerreflenmemizi lutfeyle Âmiyn. Âmiyn. Âmiyn.
Selâm ve Sevgilerimle ALLAH’a emanet eylerim seviyorum hepizi Allah için canlarım.
YORUMLAR